Artisti maksaa, tee itse ja säästä!

Sisällön tarjoaa Blogger.

Maalipinnan vaurioiden korjaus

Ei kommentteja
Tässä on artikkeli jota olen säästellyt siitä yksinkertaisesta syystä, että tekniikan kokeilu ja hiominen on vienyt paitsi aikaa niin myös tarvikkeita ja osaamista. Kyseessä on tietysti auton maalipinnan vaurioiden, kuten kiveniskemien ja syvempien naaarmujen korjaaminen.

Maalivaurioiden korjaaminen huomaamattomasti on työlästä ja se vaatii vähän tavallista enemmän viitseliäisyyttä. Yksinkertaisilla paikkamaaleilla saa melko siistiä jälkeä aikaan, mutta varsinkin reilusti kiveniskemillä olevasta konepellistä tulee korjauksen jälkeen helposti sen näköinen, kuin sillä olisi akne tai vesirokko. Lopputulos on vain marginaalisesti siistimpi kuin varsinaiset kiveniskemät maalipinnassa. Haussa oli siis tekniikka, joka mahdollistaa siitin ulkonäön palauttamisen ilman ylimaalaamista.

Tästä artikkelista tulee varsin pitkä, joten jaetaan se osiin. Aluksi käydään läpi koko prosessi alusta loppuun pääpiirteissään ja seuraavissa artikkeleissa sitten kukin suurempi vaihe yksityiskohtaisesti.

Koko homman idea on siinä, että maalivaurio pyritään korjaamaan mahdollisimman samalla värillä millä alkuperäinenkin pinta on maalattu ja palauttamaan pinta alkuperäiseen tasoon, jotta korjattu kohta ei pistä silmään. Tekniikka toimii erityisesti hankalille metalliväreille joissa on lakka pinnassa, mutta sitä voi käyttää myös tavallisten maalien kanssa. Prosessi menee seuraavasti:


  1. Aloitetaan puhdistamalla ja pohjamaalaamalla vauriopaikka
  2. Maalataan varsinainen väri vauriopaikkaan
  3. Poistetaan ylimääräinen vaurion ulkopuolinen paikkamaali
  4. Täytetään jäljellä oleva vauriopaikka lakalla
  5. Tasoitetaan vauriopaikka muun pinnan tasoon
  6. Kiillotetaan vauriopaikka

Edellinen käännettynä kuvaksi näyttää suunnilleen tältä:



Tällä prosessilla maalivaurio saadaan käytännössä huomaamattomaksi ja esimerkiksi kiveniskemien hakkaama konepelti liki uuden veroiseksi. Joka tapauksessa tällä tavalla saa helposti 100tkm pois auton ulkoisesta habituksesta.

Seuraavassa osassa käyn läpi vauriopaikan puhdistamisen ja korroosiosuojaamisen.

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti