Artisti maksaa, tee itse ja säästä!

Sisällön tarjoaa Blogger.

Kallistuksenvakaajan yhdystanko a.k.a koiranluu

Ei kommentteja
Yhdystanko on melkeimpä niitä yleisimpiä ja ensimmäiseksi vastaantulevia korjauskohteita autossa. Kyseinen osa liittää kallisuksenvakaajan kummastakin päästään jousitukseen sitoen näin kummankin puolen jousituksen toisiinsa. Kallistuksenvaimentajan jäykkyydestä riippuu sidonnan voimakkuus, mutta yhdystanko on välissä mahdollistamassa pyörien kääntämisen sekä joustoliikkeen.

Koiranluun vaihtotyö ei ole useimmissa autoissa erityisen vaativa, mutta sen suorittamiseen voi tarvita työkaluja, joita ei löydy ihan jokaisesta työkalusarjasta. Yhdystanko on 10-30cm pitkä molemmista päistään pallonivelöity tanko, joka kiinnittyy toisesta päästään kallistuksenvakaajaan ja toisesta päästä joko iskunvaimentajaan tai tukivarteen. Huom! Joissain automalleissa ei yhdystankoa ole lainkaan tai se on toteutettu kuminivelin ilman palloniveliä.

Yhdystangon vikaantuminen ilmenee yleensä joko narinana tai kolahteluna auton jousituksen joutuessa toispuoleiseen liikkeeseen. Esimerkiksi kaivonkannet, hidastetöyssyt jne. hitaasti kohdattavat muodot tuovat kolahtelun yleensä hyvin esiin.

Yhdystanko eli koiranluu

Yhdystangon vaihto on yksinkertaista: tangon kiinnitys irti molemmista päistään ja uusi osa tilalle. Kiinnityksen avamista voi vaikeuttaa yhdystangon pallonivelen pyöriminen mutteria avattaessa - tähän on joko autotehtaalla varauduttu tai sitten ei. Joissain automalleissa yhdystangon kierreakselissa on kiinnipitoa varten 6-kolo, Torx tai 12 kulmainen XZN. Kiinnipitoa varten voi myös olla lovettu palonivelen puoleinen osa akselia siten, että siihen saa 15 tai 17mm kiintoavaimen pitämään vastaan. Jälkimmäisessä tapauksessa avaimen on oltava tavallista ohuempi.

 Tässä mallissa vastaotteelle on paikka kierretangon päässä

Joka tapauksessa, ennen irroitustyöhön ryhtymistä kannattaa tutustua pallonivelen pyörimisen estämiseen, puhdistaa työkohde ja varata tarvittavat työkalut esille. Jos on niin huono tuuri, ettei vastaotteelle löydy mitään tapaa, on ainoa vaihtoehto katkaista kiinnityskierre yhdystangosta. Tässä on oltava varovainen, ettei riko katkaisulaikalla muita paikkoja.

Kiinnitys on myös helppoa ja usein tässä vaiheessa on jo kiire laittaa uusia kiiltäviä osia paikoilleen. Yksi asia kannattaa kuitenkin muistaa - pallonivelet ovat monesti paketista otettuina "kohmeisia" ja kuivia. Nivelen pyörittäminen ja tarvittaessa lisärasvaaminen ei ole pahitteeksi. Silloin, kun itselle tekee, kannattaa nämä pienet asiat hoitaa kunnolla.


Ei kommentteja :

Lähetä kommentti