Artisti maksaa, tee itse ja säästä!

Sisällön tarjoaa Blogger.

Jarrupalojen vaihto

2 kommenttia

Jarrupalojen vaihtoikä tulee yleensä vastaan 40-50tkm ajon jälkeen, mutta paljon maantiellä ajavilla yhdet palat saattavat kestää paljon pidempäänkin. Yleensä palojen vaihtotarpeesta huomauttaa katsastuinssi ja onkin hyvä tapa aina renkaanvaihdon yhteydessä tarkistaa jarrupalojen paksuus. Yleensä palojen kulutuspinnassa 3-4mm on alin turvallinen määrä, tätä kuluneemmissa paloissa jarrupinnan täydellisen irtoamisen riski kasvaa jatkuvasti.

Jarrupalojen vaihdon yhteydessä on syytä tarkistaa jarrusatuloiden toiminta muutenkin, koska yleisimmät jarrujärjestelmän viat liittyvät nimenomaan jarrusatuloiden jumiutumiseen ja siitä seuraaviin palojen ja levyjen epänormaaliin kulumiseen. Seuraavassa käsitelläänkin pelkkien palojen vaihtotyön lisäksi myös jarrusatulan yleisiä tarkistus- ja huoltokohteita.

Jarrupalojen vaihdon voi hyvin suorittaa ihan perustyökaluilla parkkipaikalla. Vaihtoon tarvitsee hylsyn ja räikän tai vastaavasti kiintolenkkiavaimen, mahdollisesti talttapäisen ruuvimeisselin, vähän rautalankaa tai mustekalan ja normaalit hoksottimet. Yleensä suositellaan yhden akselin molempien jarrujen kaikkien palojen vaihtoa samalla kertaa. Vaihtotyössä ei tarvitse irrottaa jarruletkua eikä jarruja tarvitse ilmata.

Vaihto aloitetaan nostamalla auton kulma ylös ja poistamalla pyörä. Auto tuetaan ylös pukille eikä jätetä tunkin varaan, se ei ole riittävän turvallinen! Pyörän irrotuksen jälkeen irrotetaan jarrusatula napa-asetelmasta. Yleensä se on kiinni kahdella pultilla tai pultti-mutteri yhdistelmällä satulan takapuolelta. Kun satula on irrotettu autosta, kannattaa tarkistaa palojen kuluneisuus ja kiinnittää erityisesti huomiota mahdolliseen epätasaiseen kulumiseen. Tämä on merkki satulan jarrumännän ja/tai satulan liukutappien jumiutumisesta.

Vanhat palat voivat olla kiinni satulassa erilaisilla mielikuvituksellisilla jousivirityksillä tai sitten pelkästään satulan uriin asetettuna. Tässä vaiheessa maltti ja normaalit hoksottimet auttavat. Kokeile irrotusta ilman tarpeetonta väkivaltaa ja paina osien keskinäinen asento mieleesi. Kun vanhat palat on poistettu, työnnetään kulumisen mukana ulos työntynyt jarrumäntä tai -männät takaisi jarrusatulan sisään, koska muuten satula ei mene takaisin paikoilleen paksumpien palojen kanssa. Männän työntämiseen voi käyttää siihen tehtyä kierretyökalua, mikä on joissain tapauksissa verraton apu tai suorastaan välttämättömyys, tai sitten vaikka puista tai kumista vasaran vartta. Periaatteessa mikä tahansa tukeva, mutta pehmeäpintainen vääntötyökalu käy – varo vain vaurioittamasta jarrumäntää ja erityisesti sen tiivistettä. Joissain jarrutyypeissä mäntää on kierrettävä samalla kun sitä painetaan sisään, tällöin erillisen työkalun käyttäminen helpottaa työtä oleellisesti, vaikka kiertäminen onnistuu välttävästi esimerkiksi rälläkän avaimellakin.

Tässä vaiheessa on myös hyvä tarkistaa männän uloimman tiivisterenkaan kunto. Huom! Varo painamasta jarrua kun jokin jarrusatula on irrallaan. Jarrun painaminen työntää männän kokonaan ulos satulasta ja tämä johtaa sekä mittavaan osien puhdistusoperaatioon myös jarrujen ilmaamiseen.

Yksimäntäisissä ratkaisuissa männän paine pyrkii liu’uttamaan satulaa liukutappien varassa levystä poispäin. Koska satula on U:n mallinen, se ei pääse liukumaan rajatta, vaan liike pysähtyy vastakkaisella puolella olevan palan ottaessa kiinni levyyn. Näin jarruvoima jakautuu itse asiassa tasan männän puoleisen ja vastakkaisen jarrupalan kesken. Mikäli liukutapit tai niiden reiät ovat kuluneet tai ruosteessa, satula ei liiku herkästi eikä jarruvoima ole optimaalinen. Tästä syystä on syytä tarkistaa myös jarrusatulan liukujen toiminta ja niiden tiivisteiden kunto samalla.

Mikäli kaikki on kunnossa, aseta uudet palan paikoilleen ja muista mahdolliset lukitusjouset. Kokoaminen on purkamisen vastakohta, kuten kaikissa Haynes manuaaleissa niin osuvasti huomautetaan ;-)

Jarrupaloissa on paljon valinnanvaraa ja jopa jonkinlainen sekaannuksen vaara, koska moniin automalleihin on tarjolla samaan vuosimalliin erilaisia jarruja moottorivaihtoehdosta riippuen. Ota siis etukäteen selvää autosi teknisistä tiedoista, jotta löydät oikeat osat.

Netistä osia voi ostaa esimerkiksi www.osamies.fi verkkokaupasta.

2 kommenttia :

  1. Meidän jarruissa on jotain vikaa ihan selkeästi. Jotenkin ne tuntuvat laahaavan ajaessa. Olisi nyt menossa auto lähiaikoina autohuoltoon, eli ehkäpä siellä he saavat ne tarkistaa. En tuosta tiennytkään, että palat tulee vaihtaa tietyn kilometrimäärän välein.

    VastaaPoista
  2. Meillä varmasti on tuo 40t kilometriä jo tullut täyteen. Täytyy etsiä jokin yritys, josta saa tilattua autotarvikkeet. Mieheni saa paremmin sitten katsoa, minkälaiset siihen tulee tilata. Kiitokset tästä, oli hyödyllinen postaus. https://www.iisalmenautoala.fi/autonosat/huoltotarvikkeet

    VastaaPoista