Artisti maksaa, tee itse ja säästä!

Sisällön tarjoaa Blogger.

Jarrupalat - onko merkillä väliä?

1 kommentti
Auton jarrupalojen kesto riippuu todella paljon kuljettajan ajotavasta ja määrästä - paljon nopeatempoista kaupunkiajoa ajavalla palat voivat olla vaihtokunnossa jo 30tkm jälkeen, kun taas paljon maantietä kuluttavalla palat voivat kestää yli 100tkm. Jossain vaiheessa palat on kuitenkin vaihdettava ja vaihtotyö on yksi niistä kohtuullisen helpoista auton korjaustöistä jotka voi tehdä itsekin.

Jarrupaloissa on todella paljon vaihtoehtoja joista ensimmäinen on toki auton valmistajan alkuperäisosa mutta sen jälkeen vaihtoehtoja on yleensä tarjolla todella paljon. Ainakin autotarvikeliikkeistä löytyy vähintään yhden valmistajan tarvikeosa ja paremmissa on valikoimaa edullisemman ja kalliimman vaihtoehdon välillä. Lisäksi joku saattaa haluta autoonsa suorituskykyisemmät palat, joissa on sitten taas oma valikoimansa ja valmistajansa.

Mikä vaihtoehto kannattaisi sitten valita omaa autoon? Eri osilla on vähän eri ominaisuudet mm. kulumisen, pölyämisen, melun ja luonnollisesti hinnan suhteen. Se mihin kannattaa päätyä, riippuu omista mieltymyksistä ja painotuksista - ohessa joitain fixarin mielestä relevantteja eroja:

  • Alkuperäinen varaosa on takuuvarma valinta ominaisuuksien suhteen. Se kestää yleensä hyvin, ei vingu tai kahise eikä pölyä mahdottomasti. Hinnaltaan se on toki tarvikeosaa kalliimpi.

  • Tarvikeosissa on paljon vaihtelua niiden laadun ja ominaisuuksien suhteen. Isoilla varaosaliikkeillä on yleensä hyviä tuotteita valikoimissa. Mm. Bilteman jarrupalat pärjäsivät taannoisessa vertailussa varsin hyvin. Kaikkein halvimmissa tarvikeosissa on sitten tingitty joko kulumisen kestossa tai ne likaavat vanteet jarrupölyllä nopeasti. Halvoissa paloissa saattaa myös olla eroa ominaisuuksissa niiden lämmetessä - ne voivat vinkua kylminä / kuumina tai jarruteho on vaatimaton palojen lämmettyä normaalia kuumemmiksi.

  • Performance jarrupaloissa on sitten kiinitetty enemmän huomiota palojen jarrutusominaisuuksiin erityisesti kovassa ajossa - ja tällä ei välttämättä tarkoiteta Suomalaista moottoritieajoa vaan rajuja jarrutuksia sisältävää ajoa suljetulla alueella. Valikoimaa on taas paljon aina kilpakäytöstä siviilikäyttöön. Yhteistä näille osille on kuitenkin se, että esimerkiksi kulutuskesto on normaalia heikompi ja vastaavasti pölyäminen ja erityisesti jarrutustehon säilyminen kuumissa jarruissa paljon vakiopaloja parempi.

Omia kokemuksia fixarilla on kaikista edellämainituista halvoista tarvikeosista kisapaloihin. Jos alkuperäinen varaosa ei ole hinnaltaan sopiva, kannattaa silti panostaa osiin sen verran, että jättää ne kaikkein halvimmat tarvikeosat kauppaan - jarrut ovat kuitenkin auton tärkein turvavaruste.

Performance paloista voisi edellä olevaa täydentää vielä muutamalla esimerkillä, jotta eri vaihtoehtojen valinta helpottuu. Esimerkiksi EBC jarrupalat ovat luokiteltu värikoodein eri käyttötarkoituksen mukaan. Lyhyesti listattuna arkikäyttöön soveltuvat värit ovat vihreä ja punainen ja näistä vihreä on ominaisuuksisltaan lähinnä vakiopalaa. Keltainen vaatii kylmänä tavallista suuremman poljinvoiman ja soveltuu siksi vain kuljettajalle joka hyväksyy kompromissin käyttöominaisuuksissa ratakäytön kustannuksella. Omasta kokemuksesta nämä palat kestävät kymmeniä ratakierroksia hiipumatta! Lisää EBC jarrupalojen eri vaihtoehdoista löytyy mm. Mamasan.fi verkkosivulta. 

1 kommentti :

  1. Kiitos tästä kirjoituksesta. Kovin on apua. Meidän pitäisi viedä menopeli autokorjaamolle. Siinä on jarrupaloissa jotain vikaa. Saavat sielä sitten katsoa tarkemmin. Toivotaan, että saa alkuperäiset varaosat.

    VastaaPoista