Artisti maksaa, tee itse ja säästä!

Sisällön tarjoaa Blogger.

Iskunvaimentajien ja jousien vaihto

Ei kommentteja
Auton jousien aiheuttamaa ajotilanteen ja alustan alkuun saattamaa keinumista ja heilahtelua pyritään vaimentamaan pyörien ripustuksen yhteyteen sijoitettujen iskun- tai heilahduksenvaimentajien avulla. Toteutustavasta riippuen vaimentimet ovat joko yhdessä paketissa jousien kanssa (MacPherson ja kynäjouset) tai erillään. Tästä erosta johtuen vaihtotyö voi olla joko helppo tai hieman työläämpi.

MacPherson tyyppisessä tuentaratkaisussa iskunvaimennin on osittain jousen sisällä puristaen jousen jousilautaseksi sanotun varren levennyksen ja iskunvaimentajan männän varren väliin. Kun jousi pyrkii jatkamaan edestakaista heilahdusliikettään, pyrkii vaimennin vastaavasti tätä hillitsemään. MacPherson ratkaisu on kompakti ja yksinkertainen sekä tästä syystä erittäin yleinen ratkaisu. Seuraavassa käsitellään MacPherson tyyppisen tuennan iskunvaimentajan ja jousen vaihto, mutta vastaava työ on sovellettavissa myös muihin tuentaratkaisuihin.

MacPherson tyyppinen vaimennin ja jousi lähtevät yhtenä pakettina pois autosta ja vaihtotyö voidaan tehdä yleensä tilavammassa paikassa ja paremmilla välineillä. Irrotus alkaa avaamalla iskunvaimentajan alakiinnitys pyörän tuennasta. Kiinnitys on yleensä yhdellä tai kahdella pultilla joko läpi pulttaamalla tai puristuskiinnityksellä. Puristuskiinnityksen avaamiseen voi joutua käyttämään melkoisesti voimaa ja irrotusöljyä, kannattaa kuitenkin muistaa pitää järki kädessä, ettei irrottaessa riko enemmän kuin on tarkoitus korjata. Hyvä keino puristuskiinnityksen avaamiseen on raottaa puristusliitosta lyömällä talttapäinen ruuvimeisseli vähän matkaa kiristyshahloon. Tässä on syytä muistaa, ettei avaa hahloa liikaa, koska se voi vaarallisesti heikentää uudelleen kiinnityksen puristusvoimaa.

Monissa autoissa kallistuksenvaimentaja on kiinnitetty nk. koiranluu tangolla iskunvaimentajan putkeen tai siinä olevaan kiinnitykseen. Mikäli näin on, kannattaa kiinnitys avata iskunvaimentajan yläpään ollessa vielä kiinni.

Kun alapää on irti, yläpää on yleensä paljon helpompi tehtävä. Tässä vaiheessa kannattaa tarkistaa, että kuinka jousen yläpään lautasen kiinnitys ja tukilaakeri avataan. Joissain toteutuksissa on järkevintä avata (mutta ei kokonaan irrottaa) iskunvaimentajan varren yläpään kiinnityspultti paketin ollessa vielä autossa kiinni. Itse iskunvaimennin irtoaa autosta avaamalla yläpään vaimenninputken päällä olevat 1-4 pulttia / mutteria.

Tämän jälkeen koko paketin voi irrottaa autosta ja jatkaa purkamista paremmassa paikassa.

Huom! Hieman auton rakenteesta riippuen iskunvaimentajan ja jousen muodostama paketti mahtuu tai ei mahdu kokonaisena pois autosta tukivarren ollessa paikoillaan. Yleensä tukivarsi painuu sen verran alas, että iskunvaimentaja pääsee nousemaan olkatuesta ja iskari mahtuu jousineen autosta ongelmitta, mutta joskus joudutaan esimerkiksi tukivartta avaamaan tai olkatukea ja pyörän napaa kääntämään sivuun.

MacPherson vaimennin puretaan avaamalla ylälautasta paikoillaan pitävä pultti. Ennen osien avaamista on syytä puristaa jouset kasaan tarkoitukseen soveltuvilla jousenpuristimilla, niin että jousi ei enää purista joustintuen ja yläpään välissä. Huom! Joustintuen pään avaaminen jousen ollessa jännityksessä on hengenvaarallista! Joissain ratkaisuissa iskunvaimentajan varren päässä on 6-kolo avaimen ura pultin avaamisen helpottamiseksi. Toisella avaimella avataan pultti ja 6-kololla estetään iskunvaimentimen varren pyöriminen samalla. Huom! älä irrota pulttia kokonaan ennen kuin olet puristanut jouset kasaan! Samassa paketissa on etupyörissä myös ohjauksen ylälaakeri, jonka kunto on irrallaan helppo tarkistaa eikä sen uusiminen yleensä ole kustannuksista kiinni.

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti