Artisti maksaa, tee itse ja säästä!

Sisällön tarjoaa Blogger.

Melumittauksia

Ei kommentteja
Nyt kävi autofixarilla flaksi, tai ainakin sai jotain mielenkiintoista ajateltavaa!

Kävi nimittäin niin, että yhtä aikaa sattui mahdollisuus ajaa kahta samanlaista autoa, joissa oli pienien varuste ja vuosimallierojen lisäksi toisessa tee-se-itse menetelmällä parannettu äänieristys. Samaan aikaan oli hypisteltävänä ihan kunnollinen melumittari, joten olihan ne autot käytävä mittaamassa.

Autofixarihan on kovan linjan tee-se-itse mies, joten tässä tarjoutui mahdollisuus oppia jotain uutta ja samalla saada mitattua faktaa että kannattaako hommaan ryhtyä. Pienenä miinuksena on se, että toinen autoista oli uudella kitkarenkaalla varustettu toisen ollessa edelleen kesärengastettuna. Toisaalta jokaisella on käsitys kesä- ja kitkarenkaan melutasosta, joten tässäkin on hyvän analogian paikka.

Mittaus suoritettiin 80km/h ja 120km/h nopeuksilla auton sisällä etupenkkien välissä noin kuljettajan korvan korkaudelta. Nopeus ajettiin molemmilla autoilla vakionopeudensäädin päällä ja nopeus tarkistettiin navigaattorin gps tiedosta. Mittaus otettiin kunkin nopeuden kohdalle sekä uudella ja vanhalla asfaltilla sekä vanhan asfaltin urissa ja urien välisellä tasaisella osuudella. Tässä tuli samalla mitattua, että mikälainen ero melutasossa on ajaa urissa tai uudella asfaltilla. Korvin kuultava tämä ero on, senhän jokainen on varmasti havainnut.

Seuraavassa on mittaustulokset:

Auto / ajonopeus
Tien pinta
Octavia 2.0tdi eristämätön
Vanha urissa
Vanha sileä
Uusi
80 (talvi kitka) 68,3 64,2 63,3
120 (talvi kitka) 75 70,7 69,6
Octavia 1.9tdi eristetty
80 (kesä) 70,1 66,05 63,2
120 (kesä) 72,6 71,15 69,2
Ensinnäkin näyttää siltä, että auton äänieristystä parantamalla päästään kohtuu vaivalla samaan melutasoon, mitä eristämättömällä autolla kuljettaja havainnoi kitkarenkailla ajaessaan. Hiljaisemmissa nopeuksissa ja karkealla vanhalla asfaltilla ajettaessa kitkarengas on hieman hijaisempi. Ero ei kuitenkaan ole yhtä suuri, mitä on urien ja sileän asfaltin meluero.

Toinen mielenkiintoinen seikka liittyy juuri tuohon asfaltin pintaan. Molemmilla autoilla 80km/h nopeudessa oli 4db(A) ero vanhan asfaltin urien ja tasaisen pinnan välillä. Ero on erittäin merkittävä ja se on riippumaton rengastyypistä. Ero on melkein yhtä suuri kuin 80km/h ja 120km/h melutason ero. Ei ihan vähäinen, siis.

Melutason ero eri tienpintojen välillä kapenee nopeuden noustessa. Pienillä nopeuksilla kannattaa siis hakea melutasoon alenemaa ajamalla urien vieressä mikäi mahdollista ja moottoritienopeuksilla kannattaa sitten keskittyä enemmän itse ajamiseen.

Mittauksissa ei kuitenkaan saatu selville samala rengastuksella eroa melutasossa - tämä oli sinänsä harmi.

Mitä tuolle eristetylle autolle oli sitten tehty? Tähän voisimme palata pienen esittelyn puitteissa vaikka seuraavalla kerralla.

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti