Tee-se-itse öljynvaihto autoon
Auton öljynvaihto on periaatteessa
yksinkertainen tehtävä: vanhat öljyt valutetaan pois, vaihdetaan
öljynsuodatin uuteen ja täytetään moottoriin uudet öljyt.
Monimutkaisuus tulee siitä, että
moottorit ovat niin erilaisia. Öljyn määrä, öljyn
tyhjennysproppu ja öljynsuodatin ovat kaikki moottorikohtaisia. Aina
ennen hankintaa on syytä tarkistaa vähintään oman auton moottorin
polttoainetyyppi, -koko ja -vuosimalli, jotta varaosaliikkeessä
osataan tarjota oikeaa tavaraa vanhan tilalle.
Öljystä on auton ohjekirjassa
suositukset sen määrästä ja laadusta – näistä ei ole
normaalisti tarpeen poiketa, mutta varsinkin vanhemmissa autoissa on
suurempi valikoima soveltuvia öljylaatuja. Öljyjen
kauppaluokitukset ovat jo vuosia noudattaneet SAE luokituksen tuttua
W viskositeettilukua. Yleistäen voidaan sanoa, että mitä
alhaisempi luku ennen W kirjainta, sitä juoksevampaa öljy on
kylmäkäynnistyksessä ja mitä alhaisempi W jälkeinen luku, sitä
juoksevampaa öljy on kuumassa moottorissa. Tästä on yleensä
annettu se suositus, että talvea vasten vanhoihin autoihin voi
valita juoksevamman öljyn ja kesälle voi sitten nostaa
viskositeettia hieman. Yleisöljynä kaupassa on monesti 10W40 mikä
on varma valinta vähän vanhempiin autoihin. Uusissa autoissa on
siirrytty käyttämään entistä alhaiseman viskositeetin öljyjä
läpi vuoden – 5W tai jopa 0W öljyjä käytetään uusissa
moottoreissa ja ohjekirjan luokitus voi olla myös jotain muuta kuin
SAE lukitus – oikea öljy löytyy kyllä lähes poikkeuksetta
liikkeestä kuin liikkeestä. Liian alhaisen viskositeetin omaava
öljy voi aiheuttaa moottorissa öljyn ohivuotoa ja savutusta, kun
taas liian jäykkä öljy taas voitelun viivästymistä
kylmäkäynnistyksessä. Em. tilanne karstaa moottoria ja aiheuttaa
päästöjä sekä ohuutensa takia voi johtaa moottorin
ennenaikaiseen kulumiseen tai jopa vaurioon kuten liian jäykkäkin
öljy. Kannattaa siis noudattaa valmistajan suositusta.
Vanhan öljyn poistaminen moottorista
voidaan tehdä periaatteessa kahdella tavalla: valuttamalla öljy
moottorin öljysäiliön (öljypohja) alareunassa tai pohjassa olevan
tyhjennyspropun kautta tai käyttämällä öljypumppua ja imemällä
öljy mittatikun putken kautta. Molemmilla tavoilla on kannattajansa.
Yleisenä ohjeena voidaan todeta, että alakautta tyhjennettynä
voidaan olla varma siitä, että öljy tulee varmasti kaikki
vaihdettua kun taas öljytikun kautta tyhjennettynä öljypohjaan voi
jäädä pieni määrä vanhaa öljyä. Öljytikun kautta suoritettu
vaihtotyö on kuitenkin helpompi ja siistimpi (jos kaikki sujuu hyvin
;-).
Uusi öljy lisätään moottoriin
öljyntäyttöaukon kautta. Moottorin päällä tai sen sivussa on
suurehko korkki, joka on yleensä merkitty öljykannun kuvalla. Tuore
öljy valutetaan aukon kautta moottorin sylinterikanteen ja sieltä
edelleen moottorin öljypohjaan.
Ennen vaihtotyöhön ryhtymistä on
kuitenkin varmistettava muutama asia jotta vaihtotyö sujuu mutkatta:
Sinulla on uusi öljy ja -suodatin? Miten ajattelit vanhan öljyn poistaa? Yläkautta vai alakautta? Onko sinulla työkalut öljypropun ja öljynsuodattimen avaamiseen sekä öljypropun tiiviste? Onko sinulla vanhan öljyn valuttamiseen astia?
Jos kaikkiin em. kysymyksiin vastaus on
kyllä, voit lopettaa lukemisen tähän – muista laittaa öljyproppu
takaisin paikoilleen ja öljynsuodatin kiinni ennen uuden öljyn
lisäämistä. ;-)
Öljynvaihtoasia: astia mihin öljy
valutetaan voi olla joko pesuvadin kaltainen avoin astia tai
jäteöljylle tarkoitettu yhdistetty valutus- ja kantoastia.
Yhdistetty jäteöljyastia on hyvä valinta mikäli jäteöljyn
vastaanottopisteessä voi kaataa öljyn isompaan astiaan, koska
yhdistelmäastia on varsin kallis kertakäyttöastiaksi. Toinen
vaihtoehto on kuljettaa jäteöljy pois samassa asitiassa missä se
uusi tuli hankittua. Tähän tarvitset valutusastian missä on hyvä
olla kaatonokka tai -kulma vanhan öljyn siirtämiseksi takaisin
kanisteriin. Öljy tulee moottorista alkuun varsin vauhdilla ja on
syytä tarkistaa, että astia on oikessa paikassa. Öljyntäyttökorkki
voi olla syytä avata, jotta öljy pääsee alipaineetta valumaan
vauhdikkaasti astiaan.
Öljy: Öljyn luokituksesta puhuttiin
jo aikaisemmin mutta myöskään öljyn oikea määrä ei ole niin
sanottu asia, kun lähtee öljyostoksille. Tarvittavan öljyn määrä
vaihtelee moottorikohtaisesti noin 3,5 – 5l välillä.
Poikkeuksiakin on, mutta autofiksarin havaintojen perusteella
useimmin liikutaan tässä välissä. Kaupassa öljyä myydään 1l,
4l ja 5l pakkauksissa vähän merkistä ja laadusta riippuen ja
oikean moottoriin sopivan öljymäärän löytäminen ei ole niin
helppoa – kukaan ei halua ostaa liikaa öljyä joka jäisi
käyttämättä joten pieni laskeminen kaupassa kannattaa. Öljy on
myös tavallaan tuoretuote, josta haihtuu sen lisäaineita pitkän
säilytyksen aikana. Jos auton öljynvaihtoväli ja omat
ajokilometrit sattuvat niin, että öljyä ei tule säilytettyä
vuotta pidempään, voi olla kannattavaa hankkia kerralla
perhepakkaus: 5l tai jopa 10l.
Öljypropun avain: Öljypropun sijainti
ja sen avain kannattaa varmistaa etukäteen. Helpoimmillaan avaaminen
hoituu ihan tavallisella 6-kulmaisella hylsyllä tai kiintoavaimella,
mutta joissain moottoreissa proppu voi olla joko torx- tai jopa
4-kulmakannalla. Öljyproppu voi myös olla moottorin alla olevien
suojapaneelien alla jolloin vaihtotyöhön menee vastaavasti enemmän
aikaa, kun suoja pitää irroittaa.
Öljypropun tiiviste: Öljyproppu on
yleensä tiivistetty öljypohjaan kumi- tai kuparitiivisteellä joka
suositellaan vaihdettavaksi aina avaamisen yhteydessä. Hanki siis
myös uusi tiiviste samalla kun hankit öljynsuodattimen ja öljyn.
Tiivisteitä löytyy varaosakaupoista, mutta oikea tyyppi on hyvä
tarkistaa etukäteen.
Öljynsuodatin: Öljynsuodattimen tehtävä on puhdistaa moottorissa kiertävä öljy. Perinteinen öljynsuodatin on yksiosainen metallikuorinen ”muki” mutta joissain autoissa suodatin on rakennettu kaksiosaiseksi ja öljynvaihdon yhteydessä riittää, että vaihdetaan vain pelkkä suodatinpanos. Öljynsuodatin voi sijaita moottorin sivulla, alhaalla öljypohjan vieressä tai jopa ylhäällä moottorin etureunassa.
Öljynsuodattimen avain: Peltisen öljynsuodattimen
avaamiseen käytetään yleensä kiristetävää pantaa missä on
vääntömomenttia lisäävä kahva. Hyvä, luistamaton avain on
hermoja säästävä työkalu ja semmoinen kannattaa hankkia.
Fiksarin kokemusten perusteella ruuvikiristeinen metallipanta toimii
todella hyvin.
Öljynsuodatinta ei kiristetä kovin tiukkaan ja normaalin metallisen
öljynsuodattimen tiiviste öljytään ennen suodattimen
kiinnittämistä. Suodattimeen lisätään myös uutta öljyä sen
verran, mitä siihen mahtuu sen kiinnitysasento (mahdollisesti
vaakatasossa) huomioiden.
Öljyimuri tai öljynvaihtopumppu:
Mikäli et pysty nostamaan autoa pukeille saati nosturille mutta
haluat suorittaa öljynvaihdon itse kotipihalla tai parkkipaikalla,
kannattaa harkita öljynvaihtopumpun hankkimista. Pumppujen käytössä
on muutama muistettava asia: halvimmat pumput voivat olla lähes
kertakäyttöisiä eikä niiden muoviletkut välttämättä säilytä
notkeuttaan pitkiä säilytysaikoja. Öljyn jäähtyessä sen
viskositeetti kasvaa ja pumput joutuvat työskentelemään kovempaa
öljyn poistamiseksi ohuen letkun kautta joten öljyn vaihto
talvisaikaan ulkosalla voi muodostua ongelmaksi. Kuumien öljyjen
vaihto on yleensä kielletty pumppujen käyttöohjeissa. Pumpun letku
pujotetaan öljyn mittatikun putkea pitkin öljypohjaan tai isompi
letku asetetaan em. putken päälle. Pumpun muodostamalla
alipaineella imetään sitten öljy säiliöön tai öljyastiaan.
Lähtökohtaisesti hinta korreloi näidenkin tuotteiden laatuun ja
usein öljyjään vaihtavan kannattaa investoida hyvään
tuotteeseen.
Perinteinen öljynsuodatin moottorilohkon kyljessä - vaakatasossa
Aika monta huomioitavaa asiaa niinkin
yksinkertaisen asian, kuin öljynvaihto suorittamiseksi. Onneksi
tarvittavat työkalut ovat edullisia ja uudelleenkäytettäviä,
joten kertahankinnan kustannukset voi jakaa monelle käyttökerralle.
Työkaluja ja tarvikkeita voi katsoa vaikka Motonetin valikoimasta.
Ohessa vielä tiivistettynä ohjeet:
Öljynvaihto alakautta:
- Varaa öljyastia ja työkalut (öljypropun ja öljynsuodattimen avain) näkyville
- Nosta auto pukeille
- Löysää öljyproppu ja sijoita astia oikeaan kohtaan jäteöljyn keräämiseksi
- Avaa öljyproppu ja tarvittaessa öljykorkki
- Öljyn valuessa, avaa ja irroita vanha öljynsuodatin
- Kiinnitä öljyproppu takaisin paikoilleen (muista tiiviste, älä kiristä liikaa)
- Täytä uuteen öljynsuodattimeen tuoretta öljyä ja voitele suodattimen tiiviste
- Kiinnitä uusi öljynsuodatin paikoilleen – älä kiristä liikaa
- Lisää oikea määrä uutta öljyä öljykorkin kautta
- Odota hetki ja tarkista öljyn määrä mittatikulla, lisää tarvittaessa
- Sulje öljykorkki
- Koekäytä ja tarkista ettei moottoritilassa ole öljyvuotoja
Öljynvaihto yläkautta:
- Varaa öljypumppu ja öljynsuodatin avaimineen näkyville
- Avaa öljykorkki ja poista öljytikku
- Liitä öljynvaihtopumppu öljytikun putken päähän tai sujuta letku putkea pitkin öljypohjaan
- Käytä pumppua poistaaksesi öljy moottorista – tarkista, että poistuva määrä vastaa lisättävää määrää
- Avaa ja irroita vanha öljynsuodatin
- Täytä uuteen öljynsuodattimeen tuoretta öljyä ja voitele suodattimen tiiviste
- Kiinnitä uusi öljynsuodatin paikoilleen – älä kiristä liikaa
- Lisää oikea määrä uutta öljyä öljykorkin kautta
- Odota hetki ja tarkista öljyn määrä mittatikulla, lisää tarvittaessa, laita mittatikku paikoilleen
- Sulje öljykorkki
- Koekäytä ja tarkista ettei moottoritilassa ole öljyvuotoja
Muita samankaltaisia sivuja
Tilaa:
Lähetä kommentteja
(
Atom
)
Jatkathan blogisi päivitystä? Sana ja asia hallussa :-)
VastaaPoistaTämä blogi on kyllä ihan helmi! Hienoa, että olet taas jatkanut kirjoittamista.
VastaaPoistaKiitos kannustavista kommenteista. Päivitystahti on vähän hiljainen, mutta ajoittain tulee inspiraatio ;-)
PoistaMinä en koskaan ole itse vaihtanut öljyjä autoon, mutta mieheni on. Moottoriöljyä pitäisi hankkia lisää, ja sitten onkin jo aika tehdä tuo sama toimenpide. En itse tuohon työhön uskalla lähteä, ettei käy vahinkoa. https://www.korpiauto.fi/kaikki-tarvittavat
VastaaPoista