Artisti maksaa, tee itse ja säästä!

Sisällön tarjoaa Blogger.

Bensasekoilu ei ole ohi

Ei kommentteja
Ilta-Sanomat julkaisi jostain syystä tänään uudelleen viime syksynä julkaistun ADACin tekemän kestotestin 95E10:n käytöstä autossa, jonka valmistaja ei 10% etanolin käyttöä suosittele. Testin tulos oli karu - polttoaine vaurioitti auton polttoainepumppua ja meno loppui alle 30tkm jälkeen. vuoden tai kahden ajolla, normaalilla autoilijalla.

Linkit uuteen ja aikaisemmin julkaistuun artikkeliin.

Tässä ei sinänsä ole mitään uutta tai ihmeellistä. Biokomponentti ajettiin polttoaineeseen puhtaasti poliittisista syistä: CO2 päästötavoitteisiin oli mahdoton päästä pelkästään teollisuuden kautta vaikuttamalla, joten oli helppoa pakottaa yksityinen kulutus osallistumaan talkoisiin. Kustannustason nousu tai mahdolliset vauriot autoihin ohitettiin olan kohautuksella ja toteamalla, että onhan se 98E5 vielä myynnissä.

Polttoaineen korkea hinta on kuitenkin ajanut ihmiset etsimään halvempia vaihtoehtoja - näinhän se keräilijä metsästäjä toimii: hamstrataan ja yritetään löytää "saalis" säästämällä vaikka polttoainekuluissa. Uutena ilmiönä on tullut RE85 bioetanolin omatekoinen lantraminen halvan 95E10 sekaan autoissa, missä reilumpikin alkoholiosuus olisi mahdollinen tai haitoista ei välitetä. Autoilijat siis ottavat nyt tietoisia riskejä kalustonsa suhteen pyrkiessään säästämään. Tämä tietysti säästää myös CO2 päästöissä ja fossiilisten polttoaineiden kulutuksessa, mutta täysin kuluttajan omalla riskillä. Kiitos verottaja, kiitos liikenne- ja viestintäministeri, kiitos ympäristöministeri - hienoa yhteistyötä ja kansantalouden kokonaisedun ajamista.

Minkä ihmeen takia Suomessa ei valittu linjaa tukea RE85:n käyttöä verohelpotusten muodossa, kun valtaosalla autonvalmistajista on jo mallistossaan flexifuel mallit? Vanhempi kalusto voisi ajaa perinteisillä polttoaineilla ja uusiin sopisi tankata huolettomammin omia sekotuksia. Autoveron muutoksesta voidaan nyt jälkikäteen todeta, että erilaiset eko-autot ovat myyneen ennakoitua paremmin, joten pelko flexifuel autojen alhaisesta myynnistä tai niiden tankkaamisesta pelkällä vanhalla 95E5:llä on ollut turha.

Nyt flexifuel autot ovat edelleen marginaalissa ja veroedusta hyötyvät hybridit ja pikkudieselit. Näissä ekoautoissa (hybridejä lukuunottamatta) on yleensä päästy alhaiseen kulutukseen kikkailemalla moottorinohjausohjelman ja standarditestin mittaustavan kanssa (start-and-stop järjestelmät). Todelliset polttoainekulut eroavat merkitävästi veron perusteena olevasta ilmoitetusta kulutuksesta. Verottaja häviää, kuluttajaa ns. kustaan silmään ja arvaan jo, että mitä seuraavaksi: kun autonvalmistajia ja stadardilaitoksia ei saada lobbauksen takia velvoitettua parempaan mittaukseen, tullaan veron määrä suhteuttamaan jollain teknisellä vimpaimella ajomärään ja/tai todelliseen polttoaineen kulutukseen. Tarpeeton byrokratia, valvonta ja kulut mittalaitteiden takia kasvavat - taas.

Tällä polttoainesekoilulla yhdistettynä veromuutoksiin on saatu joukko ihmisiä ottamaan turhia riskejä ja samalla on torpattu kaluston luonnollinen uudistuminen biopolttoaineiden hyväksi. Samalla on kannustettu autonvalmistajia päästötasokikkailuun josta on erittäin vaikea päästä irti - se kun palvelee heidän etujaan erittäin hyvin. Hyvä me!

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti