Artisti maksaa, tee itse ja säästä!

Sisällön tarjoaa Blogger.

Taas ruottalaisilla mielenkiintoinen tilasto

Ei kommentteja
Viime viikonloppuna Hesari uutisoi autosivuilla ruotsin katsastuslaitoksen julkaisemasta (joka vuotisesta) tutkimuksesta herkkupalat. Löytyy tuolta ihan tarkat tilastotkin, niin kuin löytyy Tuulilasinkin sivuilta.

Luultavasti tulokset ovat saaneet autonvalmistajilla - varsinkin sillä naapurimaan omalla ylpeydellä - vipinää laadunvarmistusosastolla, koska sen verran hälyttäviä tulokset olivat. Noin yleisesti tuloksissa nakyy, että autojen vika-alttius on vähentynyt vertailuvuoteen (2000) nähden, eli yhä useampi auto menee läpi katsastuksesta. Sen sijan jarrujärjestelmän viat ovat yleistyneet yli 10v. autoissa vertailuryhmään nähden. Jarruletkujen hapertuminen hylkäyksen syynä on sen sijaan laskenut liki kaiken ikäisissä autoissa - mielenkiintoista. Jarrujärjestelmässä vikaantuminen iskee siis vähän vanhempaan kalustoon ja siellä jarrusatuloihin, rumpuihin ja kuluviin osiin eli paloihin ja levyihin. Siis juuri sinne, minkä pitää tee-se-itse-mies kunnossa jos vähääkin pysyy ruuvari kädessä ja autot kiinostaa.

Toinen mielenkiintoinen seikka oli se, että autojen ruostuminen oli jonkin verran vähentynyt vajaassa 10 vuodessa. Auto alkaa kärsimään ruosteesta niin, että katsastusleima on vaarassa sen ikääntyessä yli 10-vuotiaaksi, kuitenkin keskimäärin vain alle 1% autoista saa tällöin korjauskehoituksen ruosteen takia. Tätä vanhemmissa autoissa hylkäysprosentti nousee tasaisesti mitä vanhemmasta kalustosta on kyse, mutta selvästi vertailuvuotta (2000) vähemmän. Kehitystä on siis tapahtunut. Ruostetilaston häntäpään mallit eivät liene kenellekään yllätyksiä, mutta niiden hylkäysprosentti on kyllä pienoinen järkytys: esim. Ford Mondeo Combi Diesel 23% hylättyjä! Muita peränpitäjiä olivat Kia, Huyndai, Suzuki, lisää Fordeja, joku Opel jne.

Tuolta alussa laittamiini linkkeihin kannattaa tutustua, varsinkin jos on käytettyä autoa hankkimassa. Voi olla ikävä yllätys, jos kunnossa olevaksi oletettu auto osoittautuu ensimmäisessä katsastuksessa ruosteensyömäksi :-(

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti