Artisti maksaa, tee itse ja säästä!

Sisällön tarjoaa Blogger.

Auton kausihuolto

Ei kommentteja
Auton laittaminen kausittain kuntoon tuntuu useimmiten jäävän vain pelkkään renkaidenvaihtoon, vaikka samalla olisi mahdollisuus tehdä paljon muutakin. Nyt, kun on jälleen lähestymässä se aika vuodesta, kun parkkipaikoilla ja pihoilla alkaa kuhina autoilijoiden vaihtessa uutta rengastusta alle, on mahdollista parantaa tapansa.

Kausihuollon tekemisen voi jakaa karkeasti kahteen asiaan sen mukaan paljonko niiden tekeminen vaatii perehtyneisyyttä ja viitseliäisyyttä. Ihan yksikertaisimmat ja kaudesta riippumattomat huoltotoimet ovat:
  • Auton sisätilan imurointi
  • Lasien pesu

Näiden laiminlyöntiin ei ole oikeastaan mitään tekosyytä, muuta kuin laiskuus. Imurointi onnistuu ihan tavallisella koti-imurilla tai huoltoasemien maksullisilla imureilla. Koti-imuri tulee luonnollisesti paaaljon halvemmaksi ja siinä on mukana kaikki tarvittava. Tavallisesti nimittäin imureiden erilaiset suutinpäät jäävät vähälle käytölle, mutta autokäytössä tällekin investoinnille tulee katetta.


Itse imurointi on erittäin suoraviivaista ja vastaa tavallisten kalusteiden imurointia. Suurimmat roskat kannattaa siivota esimerkiksi lattiamattojen mukana ensin ulos, koska imureiden kyvyt voivat loppua kesken raskaan hiekan kanssa. Kojelauta ja muu kovat pinnat on paras imuroida harjapäisellä suuttimella, penkit ja lattia taas pelkällä putkella tai pienellä imuripäällä. Kapeaa suutinta kannattaa tarjota penkkien väliin ja muihin ahtaisiin paikkoihin.


Imuroinnin yhteydessä kannattaa katsastaa myös auton takakontti ja puhdistaa sekä takakontin verhoilu, että viistoperissä ja farmareissa oleva tavaratila verho tai kansanomaisesti hattuhylly.


Mikäli imurointi-inspiraatiolta intoa vielä riittää, voi pintoja pestä ihan tavallisella astianpesuaineella. Ainakin Autofixarin mielestä erilaiset lasin- ja kojelautojen pesuaineet ovat täyttä rahanhukkaa. Jos lasi lähtisi puhtaimmaksi vaahtona suihkutettavilla vaahdoilla, pesisimme astiammekin Fairyn sijaan näillä ihmeaineilla. Tuulilasin pesussa kannattaa kiinnittää huomiota lasin huuhtelemiseen puhtaassa vedessä huuhdellulla rätillä ja erityisesti lasin kuivaamiseen. Ihan tavallisella Hesarilla (vrt. isoäidin ikkunanpesuvinkit ;-) kuivattuun lasiin ei jää pyyhintäjälkiä ja ikävä auringon peilaaminen lasista vähenee.


Kangasverhoilun puhdistamiseen tarkoitetut pesuaineet ovat sen sijaan erittäin asiallisia tuotteita. Melko tuoreessa autolehdessä oli näiden aineiden vertailu ja ainakin Autofixari on ollut tyytyväinen testivoittajan ominaisuuksiin. Pitää minkä lupaa.


Hieman enemmän viitseliäisyyttä vaatii auton ulkopuolen huoltaminen. Jos jätetään auton pesu sikseen, ulkopuolella kannattaa tarkistaa ja tarvittaessa uusia tuulilasin ja takalasin pyyhkijät sekä paikata pienet kiveniskemät ja naarmut. Pyyhkijöiden vaihto ei ole todellakaan mikään vaikea tehtävä ja siitä selviää muutamassa minuutissa parkkipaikalla. Pyyhkijöitä ei kannata ostaa vertailematta hintoja, yleensä autoliikkeiden hinnat ovat kalleimmat, huoltamoiden ja varaosaliikkeiden hinnat sitten tässä järjestyksessä vähemmän kalliit. Yleensä pyyhkijöistä kannattaa valita joku tunnettu merkki: Bosh, Champion, Valeo jne. ja ne harakri-moniterä-mysteerit kannattaa jättää kauppaan. Useimpiin uudehkoihin autoihin saa nykyään pehmeitä pyyhkijöitä, joissa ei ole metallista runkoa lainkaan. Näitä saa myös automalleihin, joihin pehmeitä pyyhkijöitä ei ole ollut uutena saatavilla, suosittelen!


Yksi tarkan euron kuluttajan vinkki on hankkia pyyhkijöihin pelkät uudet kumit! Näin Autofixarille neuvoi eräs reilu varaosamyyjä automerkin oman marmoritiskin takaa. Pelkät kumit olivat kymmenesosa uusien pyyhkijöiden hinnasta ja vaihtotyökin oli säästöön nähden kohtuullinen. Pyyhkijän päästä irrotetaan muovitutti ja kumia jäykistävä metalliliuska ja itse kumi on helppo irroittaa.


Toinen hyvä vinkki liittyy kumisten lattiamattojen puhdistukseen: mikäli käytettävissä on painepesuri, pesuaineen ja paineen yhdistelmällä saa kuluneenkin lattiamaton lähes uuden veroiseksi. Pelkällä painepesurilla ei itse auton pinta lähde puhtaaksi, muta kumimatto on paljon kiitollisempi puhdistuskohde.

Ovien ja lukkojen hoitaminen kausittain jää usein tekemättä ja seurauksena on sitten jäätyneitä lukkoja ja löystyviä oven saranoita. Pieni öljyn kanssa huitominen puolen vuoden välein pitää paikat liukkaina eikä jumiutumista tapahdu. Muutenkin jäätyneen lukon elvyttäminen lukkosulalla on vain ensiapua, kunnollinen suojaus pitää tehdä aina kuivaan lukkoon, muuten se jäätyy liuottimen haihduttua uudelleen. Eli: lukkoihin laitetaan esimerkiksi ase- tai muuta ohutta öljyä.


Kaikkein eniten viitseliäisyyttä vaatii auton konepelin avaaminen ja konehuoneen puolella tehtävä työ. Mikäli auto on uusi ja auton takuu edellyttää säännöllistä huoltamista merkkiliikkeessä, kausihuolto konepellin alla rajoittuu pelkästään tuulilasinpesunesteen lisäämiseen. Vanhemman ja enemmän tee-se-itse henkeä vaativan auton kausihuoltoon voi lisätä myös öljyn- ja öljynsuodattimenvaihdon sekä tulppien tarkistuksen. Oikein vanha kalusto voi vaatia myös venttiilien välysten tarkistuksen ja säädön huollon yhteydessä.

Renkaiden vaihdon yhteydessä kannattaakin siis tehdä autolle kunnon kausihuolto, niin ajamisen ilo tulee jälleen takaisin!

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti