Rasvamonttu

Artisti maksaa, tee itse ja säästä!

Sisällön tarjoaa Blogger.

Kotimainen rengasskandaali suuren maailman malliin

Ei kommentteja


Viime viikon lopun uutisointia on hallinnut Nokian Renkaiden tunnustus yrityksestä manipuloida rengastestien tuloksia tuottaman testejä verten tuunattuja renkaita.

Miten kaikki sitten on tapahtunut? Tilaisuus testirenkaiden tuunaamisen syntyy siinä, kun kunkin sesongin renkaat testataan edellisen sesongin lopulla. Rengasvalmistajat ja testaajat haluavat toki testata ja testauttaa kuluttajien kannalta tuoreimpia tuotteita, mutta seuraavan sesongin tuotteita ei ole vielä testihetkellä kaupan ja osa renkaista tulee suoraan tehtaalta.

Miksi rengasvalmistaja sitten sortuu suoranaiseen huijaukseen? Testimenestyksen vaikutus kuluttajien ostopäätöksiin on testauksia tekevän Test Worldin Jukka Antilan mukaan merkittävä. Nokian Renkaiden tapauksessa tilannetta vauhditti vielä yhtiön hallituksen myöntämät bonukset testimenestyksestä - bonusohjelma ulotettiin myös tuotekehityshenkilöstöön. Testimenestyksen takaisinkytkentä myyntiin ja sitä kautta yhtiön arvoon oli hyvin ymmärretty yhtiön ylimmässä johdossa.

Tilanteessa on monta mielenkiintoista puolta ja siksi fiksarikin tarttui virtuaaliseen kynäänsä. Ensinnäkin on tämän manipuloinnin aiheuttama kohu ja sen saamat sävyt. On vaikeaa erottaa, että mikä kiukuttaa kuluttajia enemmän; se, että Nokian Renkaiden johto tienasi muhkeat bonukset kyseenalaisin keinoin saavutetulla testimenestyksellä vai se, että lehtien testivoittaja ei ehkä ollutkaan todellisuudessa maineensa veroinen. Tulee mieleen satu keisarin uusista vaateista ;->

Kauppalehden siteeraaman Test Wordin teknisen johtajan mukaan laaturenkaiden saavuttaman 0,1 pisteen erot testituloksissa ovat kuluttajan näkökulmasta merkityksettömiä. Toisaalla Iltalehdessä siteerattu Tekniikan Maailman toimituspäällikkö Veli-Matti Honkanen toteaa, että "erot parhaiden renkaiden välillä ovat hyvin pienet ja kulloinenkin järjestys riippuu siitä mitä ominaisuuksia painotetaan". Tämä, jos mikä, kertoo kaiken rengastestien tulosten lopullisen järjestyksen merkityksestä - kaivakaa popcornit esiin!

Mitä tästä kohinasta pitäisi sitten jäädä käteen? Ainakin se, että yhtiöiden harjoittamien optio-ohjelmien ja bonuspalkkioiden merkitys on huomattava ja aikaa myöten ne tuntuvat kaikki johtavan katastrofiin. Siitäkin huolimatta, että tämä kuulostaa kirkasotsaiselta saarnaamiselta, on todettava, että optio-ohjelmat houkuttelevat moraaliseen rappioon. Yhtiöiden ylimmän johdon pitäisi olla erittäin varovaisia kannustuspalkkioiden kanssa ja tiedostaa niiden ohjaava vaikutus ja ymmärtää myös mahdolliset negatiiviset seuraukset. Liekö Nokian Renkaiden tapauksessa kuitenkin saavutettu hyöty (kurssinousu) edelleen haittojen edellä (kurssisyöksy ja kuluttajien luottamuksen menetys)?

Yksittäisen kuluttajan pitäisi ymmärtää rengastestien olevan vain yhden testitapausjoukon mittaustuokset painotettuna julkaisijan päätämien arvojen mukaan. Testien tuloksia pitäisi lukea loppuarvionnin sijaan yksittäisten testien kautta ja arvioida lopputuloksia vaikuttavien painotusten kanssa - vastaako lehden antama painotus omaa kokemusta ja ajotilanteita?

Ilman painotuksia paremmuusjärjestys olisi ihan toinen - kuinka paljon rengastehtaat sitten pystyvät vaikuttamaan käytettyihin painotuksiin jää vielä arvoitukseksi. Kuinka riippumattomia testien julkaisijat loppujen lopuksi ovat? Tämän selvittämiseksi kannattaa lukea usean eri lähteen julkaisemia testituloksia. Jos niissä on selkeitä ristiriitoja, on syytä epäillä valitun painotuksen vaikuttaneen julkaisutuloksiin. Hyvin eri testeissa ja julkaisuissa menestynyt rengas on varma valinta riippumatta siitä, että onko se tullut lopullisissa pisteytyksissä sijalle 1. vai 3.

Rengasvertailuja on ollut kootusti esillä mm. osoitteessa http://www.rengasvertailu.fi, mutta viime vuosina siellä on olut vain parin kotimaisen lehden tuloksia vaihtelevasti eikä sisältö ole muita osin kovin tuoretta. Tilausta tälle palvelulle varmasti on ja Nokian Renkaiden tapauksen jälkeen vielä entistä enemmän.

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti

Auton talvipesu

Ei kommentteja
Tämän talven tunnusmerkki (tammikuista pakkasjaksoa lukuunottamatta) on ollut suola ja kura annosteltuna autoon sekoitettuna erisuuruisiin määriin nestemäisessä olomuodossa olevaa vettä.

Monesti on kätevintä jättää auton talvipesu koneen huoleksi, mutta kaikilla ei ole siihen mahdollisuutta (esim. etäisyys) tai halua (pelko maalipinnan naarmuuntumisesta). Käydään siis läpi fiksarin resepti kevyempään talvipesuun jonka voi suorittaa vaikka taivasalla. Yksinkertaisuudessaan kyse on siitä, että tehdään kuten kesällä, mutta siten, että ei tule kylmä. ;-)

Ehdoton edellytys pesulle on se, että on suojakeli tai auton saa sisälle. Pakkasella vesi jäätyy auton pintaan ja tuloksena on jääkalikka jolla on hankala jatkaa autoilua seuraavana aamuna. Oletetaan siis, että pesu tehdään ulkona suojasäällä - sama resepti toimii toki t-s-i hallissa tai autotallissa.

Varaa auton viereen 1 tai 2 ämpärillistä kuumaa vettä. Sopiva lämpötila on reilu kädenlämpöisyys, eli noin 40C. Varaa mukaan myös pesuaineet ja vesiletku sekä painepesuri - näitä on ikävä haeskella kesken kaiken. Kuumaa vettä on hyvä olla sen takia, että ulkona kädet kylmettyvät kosteina ja kuuma vesi estää tämän käytännössä kokonaan. Varaa myös käsien kuivaamiseen pyyhe ja jotkut mielellään vähän vettä kestävät hanskat.

Aloitetaan pesu huuhtelemalla auto pahimmasta suolasta ja kurasta. Painepesuri on tässä hyvä työkalu ja tavallinen puutarhaletku välttää myös. Käsipumpuilla ei saa aikaan riittävää painetta ja vesimäärää, mutta sillä on tultava toimeen mitä on käytettävissä. Kuten kesällä, liuotinpesuaineella voi tehostaa lian irrotusta, mutta samalla lähtee mahdollinen suojaava vahakerros. Käy läpi jokainen pintapaneeli huolellisesti ja vaikka kahteen kertaan ylös-alas ja vasen-oikea suuntiin. Tärkeää on olla huolellinen saadaksesi mahdollisimman paljon irtolikaa pois. Jos käytössä oleva pesuri tai ruisku on kunnossa, tämän vaiheen voi tehdä hanskat kädessä.

Seuraavaksi levitä pinnalle pesuaine hautumaan painepumpulla tai painepesurilla. Voit käyttää myös vaahdotinta, kuten fiksari itse. Jos ajattelit pestä auton ilman esipesua, hyppää tämän vaiheen ja seuraavan huuhtelun yli.

Annan pesuaineen vaikuttaa hetki - muutama minuutti tai miten nyt käyttämäsi pesuaineen kanssa on tapana toimia. Huuhtele auto jälleen hyvin.

Seuraavaksi pese auto kintaalla tai pesusienellä. Käytä runsaasti pesuvetta ja mahdollisuuksien mukaan huuhtele sieni aina puhtaalla vedellä ja nosta pesuvettä sieneen toisesta sangosta (kahden sangon menetelmä). Näin autosta irtoava lika jää mahdollisuuksien mukaan huuhtelusankoon ja pesuvesi säilyy vähän puhtaampana.

Pese auto ylhäältä alas; katto, ikkunat, konepelti ja ovien yläosat ensiksi. Kierrä näin koko auto ympäri ja siirry sitten pesemään ovien alaosat ja helmat sekä etu ja takapuskuri. Lopuksi huuhtele auto jälleen huolellisesti.

Jos aikaa ja valoa on vielä jäljellä, pese ovien reunat ja oviaukkojen pinnat.

Lopuksi voit kuivata auton säämiskällä tai mikrokuituliinalla. Kiinnitä erityistä huomiota tiivisteiden kuivaamiseen.

Jälkihoitona öljyä lukot ja ovien saranat. Varsinkin, jos autossasi on ollut ongelmia lukkojen jäätymisen kanssa.

Tavallisesta kesäpesusta poiketen auton vahaaminen on jätettävä sisätiloihin. Ulkona oleva kosteus tekee tavallisesta käsinvahauksesta mahdotonta, mutta välttävänä ratkaisuna voi yrittää käyttää suihkutettävia pikavahoja joita ei kuivateta ja kiilloteta erikseen.

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti