Artisti maksaa, tee itse ja säästä!

Sisällön tarjoaa Blogger.

Tee-se-itse öljynvaihto autoon

3 kommenttia

Auton öljynvaihto on periaatteessa yksinkertainen tehtävä: vanhat öljyt valutetaan pois, vaihdetaan öljynsuodatin uuteen ja täytetään moottoriin uudet öljyt.

Monimutkaisuus tulee siitä, että moottorit ovat niin erilaisia. Öljyn määrä, öljyn tyhjennysproppu ja öljynsuodatin ovat kaikki moottorikohtaisia. Aina ennen hankintaa on syytä tarkistaa vähintään oman auton moottorin polttoainetyyppi, -koko ja -vuosimalli, jotta varaosaliikkeessä osataan tarjota oikeaa tavaraa vanhan tilalle.

Öljystä on auton ohjekirjassa suositukset sen määrästä ja laadusta – näistä ei ole normaalisti tarpeen poiketa, mutta varsinkin vanhemmissa autoissa on suurempi valikoima soveltuvia öljylaatuja. Öljyjen kauppaluokitukset ovat jo vuosia noudattaneet SAE luokituksen tuttua W viskositeettilukua. Yleistäen voidaan sanoa, että mitä alhaisempi luku ennen W kirjainta, sitä juoksevampaa öljy on kylmäkäynnistyksessä ja mitä alhaisempi W jälkeinen luku, sitä juoksevampaa öljy on kuumassa moottorissa. Tästä on yleensä annettu se suositus, että talvea vasten vanhoihin autoihin voi valita juoksevamman öljyn ja kesälle voi sitten nostaa viskositeettia hieman. Yleisöljynä kaupassa on monesti 10W40 mikä on varma valinta vähän vanhempiin autoihin. Uusissa autoissa on siirrytty käyttämään entistä alhaiseman viskositeetin öljyjä läpi vuoden – 5W tai jopa 0W öljyjä käytetään uusissa moottoreissa ja ohjekirjan luokitus voi olla myös jotain muuta kuin SAE lukitus – oikea öljy löytyy kyllä lähes poikkeuksetta liikkeestä kuin liikkeestä. Liian alhaisen viskositeetin omaava öljy voi aiheuttaa moottorissa öljyn ohivuotoa ja savutusta, kun taas liian jäykkä öljy taas voitelun viivästymistä kylmäkäynnistyksessä. Em. tilanne karstaa moottoria ja aiheuttaa päästöjä sekä ohuutensa takia voi johtaa moottorin ennenaikaiseen kulumiseen tai jopa vaurioon kuten liian jäykkäkin öljy. Kannattaa siis noudattaa valmistajan suositusta.

Vanhan öljyn poistaminen moottorista voidaan tehdä periaatteessa kahdella tavalla: valuttamalla öljy moottorin öljysäiliön (öljypohja) alareunassa tai pohjassa olevan tyhjennyspropun kautta tai käyttämällä öljypumppua ja imemällä öljy mittatikun putken kautta. Molemmilla tavoilla on kannattajansa. Yleisenä ohjeena voidaan todeta, että alakautta tyhjennettynä voidaan olla varma siitä, että öljy tulee varmasti kaikki vaihdettua kun taas öljytikun kautta tyhjennettynä öljypohjaan voi jäädä pieni määrä vanhaa öljyä. Öljytikun kautta suoritettu vaihtotyö on kuitenkin helpompi ja siistimpi (jos kaikki sujuu hyvin ;-).

Uusi öljy lisätään moottoriin öljyntäyttöaukon kautta. Moottorin päällä tai sen sivussa on suurehko korkki, joka on yleensä merkitty öljykannun kuvalla. Tuore öljy valutetaan aukon kautta moottorin sylinterikanteen ja sieltä edelleen moottorin öljypohjaan.

Ennen vaihtotyöhön ryhtymistä on kuitenkin varmistettava muutama asia jotta vaihtotyö sujuu mutkatta:
Sinulla on uusi öljy ja -suodatin? Miten ajattelit vanhan öljyn poistaa? Yläkautta vai alakautta? Onko sinulla työkalut öljypropun ja öljynsuodattimen avaamiseen sekä öljypropun tiiviste? Onko sinulla vanhan öljyn valuttamiseen astia? 

Jos kaikkiin em. kysymyksiin vastaus on kyllä, voit lopettaa lukemisen tähän – muista laittaa öljyproppu takaisin paikoilleen ja öljynsuodatin kiinni ennen uuden öljyn lisäämistä. ;-)

Öljynvaihtoasia: astia mihin öljy valutetaan voi olla joko pesuvadin kaltainen avoin astia tai jäteöljylle tarkoitettu yhdistetty valutus- ja kantoastia. Yhdistetty jäteöljyastia on hyvä valinta mikäli jäteöljyn vastaanottopisteessä voi kaataa öljyn isompaan astiaan, koska yhdistelmäastia on varsin kallis kertakäyttöastiaksi. Toinen vaihtoehto on kuljettaa jäteöljy pois samassa asitiassa missä se uusi tuli hankittua. Tähän tarvitset valutusastian missä on hyvä olla kaatonokka tai -kulma vanhan öljyn siirtämiseksi takaisin kanisteriin. Öljy tulee moottorista alkuun varsin vauhdilla ja on syytä tarkistaa, että astia on oikessa paikassa. Öljyntäyttökorkki voi olla syytä avata, jotta öljy pääsee alipaineetta valumaan vauhdikkaasti astiaan.

Öljy: Öljyn luokituksesta puhuttiin jo aikaisemmin mutta myöskään öljyn oikea määrä ei ole niin sanottu asia, kun lähtee öljyostoksille. Tarvittavan öljyn määrä vaihtelee moottorikohtaisesti noin 3,5 – 5l välillä. Poikkeuksiakin on, mutta autofiksarin havaintojen perusteella useimmin liikutaan tässä välissä. Kaupassa öljyä myydään 1l, 4l ja 5l pakkauksissa vähän merkistä ja laadusta riippuen ja oikean moottoriin sopivan öljymäärän löytäminen ei ole niin helppoa – kukaan ei halua ostaa liikaa öljyä joka jäisi käyttämättä joten pieni laskeminen kaupassa kannattaa. Öljy on myös tavallaan tuoretuote, josta haihtuu sen lisäaineita pitkän säilytyksen aikana. Jos auton öljynvaihtoväli ja omat ajokilometrit sattuvat niin, että öljyä ei tule säilytettyä vuotta pidempään, voi olla kannattavaa hankkia kerralla perhepakkaus: 5l tai jopa 10l.

Öljypropun avain: Öljypropun sijainti ja sen avain kannattaa varmistaa etukäteen. Helpoimmillaan avaaminen hoituu ihan tavallisella 6-kulmaisella hylsyllä tai kiintoavaimella, mutta joissain moottoreissa proppu voi olla joko torx- tai jopa 4-kulmakannalla. Öljyproppu voi myös olla moottorin alla olevien suojapaneelien alla jolloin vaihtotyöhön menee vastaavasti enemmän aikaa, kun suoja pitää irroittaa.

Öljypropun tiiviste: Öljyproppu on yleensä tiivistetty öljypohjaan kumi- tai kuparitiivisteellä joka suositellaan vaihdettavaksi aina avaamisen yhteydessä. Hanki siis myös uusi tiiviste samalla kun hankit öljynsuodattimen ja öljyn. Tiivisteitä löytyy varaosakaupoista, mutta oikea tyyppi on hyvä tarkistaa etukäteen.

Öljynsuodatin: Öljynsuodattimen tehtävä on puhdistaa moottorissa kiertävä öljy. Perinteinen öljynsuodatin on yksiosainen metallikuorinen ”muki” mutta joissain autoissa suodatin on rakennettu kaksiosaiseksi ja öljynvaihdon yhteydessä riittää, että vaihdetaan vain pelkkä suodatinpanos. Öljynsuodatin voi sijaita moottorin sivulla, alhaalla öljypohjan vieressä tai jopa ylhäällä moottorin etureunassa.

Öljynsuodattimen avain: Peltisen öljynsuodattimen avaamiseen käytetään yleensä kiristetävää pantaa missä on vääntömomenttia lisäävä kahva. Hyvä, luistamaton avain on hermoja säästävä työkalu ja semmoinen kannattaa hankkia. Fiksarin kokemusten perusteella ruuvikiristeinen metallipanta toimii todella hyvin. Öljynsuodatinta ei kiristetä kovin tiukkaan ja normaalin metallisen öljynsuodattimen tiiviste öljytään ennen suodattimen kiinnittämistä. Suodattimeen lisätään myös uutta öljyä sen verran, mitä siihen mahtuu sen kiinnitysasento (mahdollisesti vaakatasossa) huomioiden.

Öljyimuri tai öljynvaihtopumppu: Mikäli et pysty nostamaan autoa pukeille saati nosturille mutta haluat suorittaa öljynvaihdon itse kotipihalla tai parkkipaikalla, kannattaa harkita öljynvaihtopumpun hankkimista. Pumppujen käytössä on muutama muistettava asia: halvimmat pumput voivat olla lähes kertakäyttöisiä eikä niiden muoviletkut välttämättä säilytä notkeuttaan pitkiä säilytysaikoja. Öljyn jäähtyessä sen viskositeetti kasvaa ja pumput joutuvat työskentelemään kovempaa öljyn poistamiseksi ohuen letkun kautta joten öljyn vaihto talvisaikaan ulkosalla voi muodostua ongelmaksi. Kuumien öljyjen vaihto on yleensä kielletty pumppujen käyttöohjeissa. Pumpun letku pujotetaan öljyn mittatikun putkea pitkin öljypohjaan tai isompi letku asetetaan em. putken päälle. Pumpun muodostamalla alipaineella imetään sitten öljy säiliöön tai öljyastiaan. Lähtökohtaisesti hinta korreloi näidenkin tuotteiden laatuun ja usein öljyjään vaihtavan kannattaa investoida hyvään tuotteeseen.

Perinteinen öljynsuodatin moottorilohkon kyljessä - vaakatasossa

Aika monta huomioitavaa asiaa niinkin yksinkertaisen asian, kuin öljynvaihto suorittamiseksi. Onneksi tarvittavat työkalut ovat edullisia ja uudelleenkäytettäviä, joten kertahankinnan kustannukset voi jakaa monelle käyttökerralle. Työkaluja ja tarvikkeita voi katsoa vaikka Motonetin valikoimasta. Ohessa vielä tiivistettynä ohjeet:

Öljynvaihto alakautta:
  • Varaa öljyastia ja työkalut (öljypropun ja öljynsuodattimen avain) näkyville
  • Nosta auto pukeille
  • Löysää öljyproppu ja sijoita astia oikeaan kohtaan jäteöljyn keräämiseksi
  • Avaa öljyproppu ja tarvittaessa öljykorkki
  • Öljyn valuessa, avaa ja irroita vanha öljynsuodatin
  • Kiinnitä öljyproppu takaisin paikoilleen (muista tiiviste, älä kiristä liikaa)
  • Täytä uuteen öljynsuodattimeen tuoretta öljyä ja voitele suodattimen tiiviste
  • Kiinnitä uusi öljynsuodatin paikoilleen – älä kiristä liikaa
  • Lisää oikea määrä uutta öljyä öljykorkin kautta
  • Odota hetki ja tarkista öljyn määrä mittatikulla, lisää tarvittaessa
  • Sulje öljykorkki
  • Koekäytä ja tarkista ettei moottoritilassa ole öljyvuotoja

Öljynvaihto yläkautta:
  • Varaa öljypumppu ja öljynsuodatin avaimineen näkyville
  • Avaa öljykorkki ja poista öljytikku
  • Liitä öljynvaihtopumppu öljytikun putken päähän tai sujuta letku putkea pitkin öljypohjaan
  • Käytä pumppua poistaaksesi öljy moottorista – tarkista, että poistuva määrä vastaa lisättävää määrää
  • Avaa ja irroita vanha öljynsuodatin
  • Täytä uuteen öljynsuodattimeen tuoretta öljyä ja voitele suodattimen tiiviste
  • Kiinnitä uusi öljynsuodatin paikoilleen – älä kiristä liikaa
  • Lisää oikea määrä uutta öljyä öljykorkin kautta
  • Odota hetki ja tarkista öljyn määrä mittatikulla, lisää tarvittaessa, laita mittatikku paikoilleen
  • Sulje öljykorkki
  • Koekäytä ja tarkista ettei moottoritilassa ole öljyvuotoja


3 kommenttia :

  1. Jatkathan blogisi päivitystä? Sana ja asia hallussa :-)

    VastaaPoista
  2. Tämä blogi on kyllä ihan helmi! Hienoa, että olet taas jatkanut kirjoittamista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kannustavista kommenteista. Päivitystahti on vähän hiljainen, mutta ajoittain tulee inspiraatio ;-)

      Poista