Artisti maksaa, tee itse ja säästä!

Sisällön tarjoaa Blogger.

Se aika vuodesta

2 kommenttia
Muutamaan kauteen en olekaan jaksanut käsitellä rengastestejä - tuntuu ettei niistä saada enää mitään uutta irti. Näin pelkäsin tänäkin vuonna olevan, mutta nyt markkina on vähän muuttunut ja ehkä pieni katsaus talvirengastesteihin kaudelle 2014-2015 on paikallaan.

Tuulilasi otti selkeän teeman testissään vertaamalla vanhan lain mukaisia nastarenkaita uusiin. Erohan tulee siitä, että uuden lainsäädännön mukaan nastamäärää voidaan nostaa sallitusta kunhan valmistaja testaa renkaa ntiehen aiheuttaman kulutuksen. Tekniikan Maailman testissä oli taas todella kattava otos markkinoilla olevia renkaita halvoista tulokkaista perinteisiin merkkeihin nastoitetuina ja ilman.

Kummankaan testin lopputuloksissa ei oikeastaan ollut mitään yllättävää - uudet jopa yli 200 nastaa sisältäneet perinteisen laatuvalmistajan renkaat olivat parempia kuin vanhan nastamäärän renkaat. Yllättikö tämä ketään? Tuulilasin testin jatkona toivoisi uusinnan reilusti nastoitetuista renkaista kuluneina, koska se on alue, mistä ei ole vielä testituloksia. Voisi kuvitella, että reilu nastoitus pienentää renkaan kulumaa, joten kestävyys lienee uusissa renkaissa kohdallaan, mutta säilyvätkö ominaisuudet?

TM:n testissä eroteltiin perinteiset laatuvalmistajat uusista tulokkaista ja tuotiin jälleen esiin, että halpa on halpa ja se kannattaa jättää kauppaan. Tämäkään ei tainnut mikään yllätys olla? TM:n testien osalta kritiikkiä voisi kohdistaa siihen, että osa testirenkaista (niistä varteenotettavista kilpailijoista) oli testaushetkellä melkein vuoden vahoja - niitä ei välttämättä olisi edes saanut normaalihintaan kaupasta, mutta TM päätti testata ne aivan uunituoreita renkaita vastaan. Miksi?

TM:n testaamina oli mielenkiintoista havainnoida kitkarenkaiden kehittyneen erityisesti märkäpidon ja ajettavuuden osalta suhteessa nastarenkaisiin. Selkeä ero nastojen eduksi säilyy edelleen jääpidossa sen eri muodoissa, mutta aikaisemmin havaittua kitkarenkaiden liiallista pehmeyttä märällä asfaltilla ei enää takavuosien tavoin tuotu esiin. Kitkarengan on edelleen hilajisempi ja energiapihimpi valinta ja nasta pitää paremmin jäällä mutta muuten ominaisuudet ovat varsin tasoissa. Piste.

Lopputuloksien osalta testit nodattivat niin tuttua kaavaa, ettei niistä kannata paljoa jälkipolville kertoa. Jokainen voi muuttaa painotuksia annetun taulukon perusteella ja tehdä sillä tavalla oman testinsä.




2 kommenttia :

  1. Terve! Erittäin hyvää ja käytännöllistä blogia pidät. Ehdottomasti toivon että jatkat! Öljyjen vaihdosta (esim. octaviaan/vag) voisi myös tehdä kirjoituksen. En ainakaan tällaista löytänyt..
    Keep up the good work!!

    VastaaPoista
  2. Kiitos palautteesta. Öljynvaihto voisi olla tosiaan hyvä artikkeli!

    VastaaPoista