Artisti maksaa, tee itse ja säästä!

Sisällön tarjoaa Blogger.

Auton vahaus

Ei kommentteja
Autovahat ovat jatkuvan tuotekehittelyn kohteena ja markkinoille tuleekin säännöllisesti uusia ihmevahoja ja vanhojen tuttujen vahojen ominaisuuksia muutellaan. Seuraavassa käsitellään vahaamista yleisemmällä tasolla ja rajataan käsittelyn ulkopuolelle kostealle tai suorastaan likaiselle pinnalle levitettävät ihmeaineet sekä vanhanaikaiset kovat purkkivahat ja erilaiset värivahat – näistä Autofixarilla ei ole omakohtaisia kannustavia kokemuksia. Käsitellään siis ihan tavallisia kuivalle pinnalle levitettäviä ja käsin kiillotettavia vahoja.

Ehdoton edellytys onnistuneelle vahaukselle on kuiva ja puhdas pinta. Pinnalle listojen alta valuva vesi jättää helposti vahapintaan jälkiä ja pinta menettää vahauksen sille muuten suoman kiillon. Myös vahan levittämiseen käytettävä sieni tai kangaspala on syytä pitää erillään vedestä – eli mahdolliset valumat kuivataan toisella rätillä. Eri vahojen levitettävyydessä on eroja, joidenkin autolehtien testien mukaan ihan oleellisiakin, mutta Autofixarin kokeilemia (useita) tunnettuja vahamerkkejä yhdistää niiden helppo levitettävyys ja kiillottuminen kohtuullisella vaivalla. Liiallisen vahan levittämisestä joutuu kuitenkin useimpien tuotteiden kanssa vaikeuksiin kiillotusvaiheessa, kun kiillottamiseen tarvittava voima kasvaa reilusti.

Vahaaminen tulisi aina suorittaa kuivassa, mutta varjossa. Kannattaa huomioida mm. iltakasteen vaikutus syksyllä – auton lämpöiseen peltipintaan voi tiivistyä kosteutta ilman viiletessä, mikä huonontaa vahapinnan kiiltoa. Vahan levittämiseen ja kiillottamiseen Autofixari käyttää tarkoitukseen kierrätettyjä vanhoja t-paitoja. Niiden elinkaaren päätös saa kunniallisen lopun ja moneen kertaan pestyn ja pehmenneen puuvillan ominaisuudet sopivat mainiosti vahan levittämiseen. Yhdellä paidalla vahaa ja kiillottaa yleensä kaksi autoa, mutta henkilökohtaiset mieltymykset ja käytettävä vaha vaikuttavat työskentelyssä käytettävien liinojen uusimistiheyteen.

Vaha levitetään auton pintaan pienelle alalle kerrallaan siten, että vahaa on tasainen kerros. Vaha kuivuu helposti havaittavaksi valkoiseksi tai mattapinnaksi kun se on valmis kiillotettavaksi. Autofixari levittää vahan ensin koko auton pinnoille ja aloittaa kiillottamisen ensimmäiseksi vahatuista osista. Näin vahalle jää aikaa kuivua – yleensä 15-30min on riittävä aika. Mikäli sää on erittäin kuuma, kannattaa osa autosta kiillottaa jo ennen lopun vahaamista – tiukkaan kuivuneen vahan poistaminen käy ihan työstä eikä lopputuloskaan ole paras mahdollinen.

Vaha kiillotetaan vain ja aina puhtaalla liinalla. Puuvillapaidasta leikattu puolikas etu- tai takakappale on mitä mainioin kiillotusliina. Kiillottaminen tapahtuu vahaa kevyesti hankaamalla kunnes pinnasta tule kiiltävä ja liukkaan tuntuinen.  Kiillotusliinaa kannattaa kääntää ja tarpeen mukaan vaihtaa mikäli se tuntuu täyttyvän kuivuneesta vahasta tai tuntuu nahkealta.

Vahauksen voi viimeistellä listojen hoitoon tarkoitetulla puhdistus- ja kiillotusaineella, jolla saa poistettua myös pienet vahajäljet helposti. Autofixarilla on hyviä kokemuksia Korrekin listojenhoitoaineesta ja jossain lehtiartikkelissa kehuttiin juuri Autoglymin puskurinhoitoainetta hapettumien poistoon ja puskurin kiillon palauttamiseen.

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti