Artisti maksaa, tee itse ja säästä!

Sisällön tarjoaa Blogger.

E10

Ei kommentteja
Jaahas, pitää vissiin tähänkin keskusteluun laittaa lusikka soppaan, vaikka näyttää siltä, että keitos käy jo aika kuumana muutenkin.

Alkuun autofixari oli tyytyväisen välinpitämätön tekeillä olevasta 95E polttoaineen 5% etanolilisäyksestä. Eipä tuo muutos juuri miltään tuntunut ja muutoksien vaikutusten raportoitiin koskevan enemmänkin vain vanhempaa kalustoa. Mutta polttoaineen myynnin alettua, alkoi myös kuulua huolestuttavia viestejä siitä, että polttoaine olisi sopivaa melko uuteenkaan autoon ja, että sen käytöstä voi seurata vakavia ongelmia autossa johon se ei sovellu.

Viimeinen niitti keskusteluun oli minun kannaltani BMW:n viime viikkoinen kannanotto - ongelmia on varmasti olemassa, jos 60milj. auton Saksassa arvostettu valmistaja ottaa asiaan kantaa. Mistä oikein on kysymys? Maalaisjärjellä ajateltuna on aivan sama onko etanolia bensassa 5% vaiko 10% - vai onko?

Tosiasia kuitenkin on, että aikaisempi 5% 95E:ssä ei ole ollut etanolia vaan MTBE nimistä lisäainetta, nyt siis kansanomaisesti sanottuna tuo aine on korvattu viinalla. Jotta tämä ei jäisi tähän, on ympäristön nimissä tehty periaatepäätös bensan viinapitoisuuden nostamisesta ensin 15%:iin ja myöhemmin vielä 20%:iin. So what? Amerikkalaisethan ovat ajelleet gasoholillaan jo vuosikymmeniä.

Jos autonvalmistaja on ottanut alkoholin lähtökohtaisesti huomioon, ei sen käytöstä ole tiedossa ongelmia. Saabissa (Flexi-Fuel 9-5: Tuulilasin mukaan) saa enemmän tehoa etanolilla, kuin normibensalla. Tämä siitä syystä, että moottorin puristussuhdetta voidaan nostaa etnolin paremman puristuskestävyyden ansiosta korkeammaksi ja tällöin moottorin hyötysuhde paranee. Tämä kompensoi kasvaneen kulutuksen.

Mutta mitä tapahtuukaan normibensalle rakennetussa moottorissa? Ei paljon mitään, heti. Mutta seuraavia ongelmia on tiedossa:
  • Aikaisemmin neutraalit metallit, kuten alumiini ja ruostumaton teräs, korrosioituvat etanolin ja siihen sitoituneen veden aiheuttaman galvaanisen korroosion kautta.
  • Polttoainejärjestelmään pinttyneet hartsit liukenevat etanoliin ja voivat aiheuttaa suodattimien ja suuttimien tukkeutumista.
  • Erilaiset kumit ja moottorin tiivisteet pehmenevät etanolin vaikutuksesta aiheuttaen palovaaran moottoritilaan.
Tässä siis ensihätään. Todella huolestuttavaa on se, että etanolin aiheuttamat ongelmat, kuten galvaaninen korroosio, lisääntyvät etanolipitoisuuden noustessa aina 20%:iin saakka. Eli ongelmat pahenevat sitä mukaa, kun ympäristön nojalla tehdään mukamas korjaavia toimenpiteitä. Onko tässä mitään järkeä? Vertailun vuoksi pitää kertoa, että E85 polttoaine ei ole samalla tavalla reaktiivista, kuin vähemmän etanolia sisältävät sekoitukset. Lisäksi E85:ttä käyttävät Flexi-Fuel autot on jo tehtaalla suunniteltu tähän käyttöön.

Vaalit on tulossa, kannattaa varmaan kysellä oman ehdokkaan suhtautumista myös etanolin lisäämiseen bensan sekaan. Autofixari antaa äänensä ehdokkaalle, joka lupaa vetää tämän E10 hullutuksen takaisin ja alentaa Flexi-Fuel autojen polttoaineen verotusta. Näin viina saataisiin palamaan siellä minne se on tarkoitettu ja samalla säästettäisiin kansalaiset merkittäviltä aineellisiltä vahingoilta.

Lähteitä:
http://diagnosticnews.com/tech/what-you-need-to-know-about-ethanol/
http://www.seco.cpa.state.tx.us/re_ethanol.htm
http://www.electrochem.org/meetings/scheduler/abstracts/214/1695.pdf

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti