Artisti maksaa, tee itse ja säästä!

Sisällön tarjoaa Blogger.

Talvirenkaat 2010 - kulunut juttu vai oikea ylläri

Ei kommentteja
Vaihteeksi mielenkiintoisia tuloksia rengastestissä - ihan kuin keväinen urputukseni olisi kuulunut jonkun korviin, vaikka eihän se voinut, kun nämä renkaat on testattu todellisuudessa kirjoitusta ennen.

Vaikka kirjoittelua leimaa edelleen nastarenkaiden ylivoiman ylistys ja renkaiden jääpidon korostaminen, oli kuluneiden renkaiden ja halpisrenkaiden vertailu mielekästä. Se antaa kuluttajan kannalta enemmän informaatiota eri vaihtoehdoista, kuin mitä kourallisen huippurenkaan keskenään marginaalisten erojen vertailu.Testi oli piristävä poikkeus senkin takia, että se antoi sekä ennakkoluulojen mukaisia että niiden vastaisia tuloksia. Kannattaa lukea koko testi uusimmasta Tekniikan Maailmasta, seuraavassa on kuitenkin omia huomioitani testin tuloksista.

Ensimmäinen huomio ei varmaan yllätä ketään: halpisrenkaat kannattaa jättää kauppaan - tai kauppiaan ei kannattaisi ottaa niitä ensinkään hyllyyn!

Toinen huomio on mielenkiintoisempi: vaikka nastarenkaalla on parempi jääpito, niin useimpien mielestä vielä hyväkuntoisten käytettyjen renkaiden (6mm pintaa) ja loppuun ajettujen renkaiden ominaisuuksissa on paljon vähemmän eroa nasta- ja kitkarenkaiden välillä mitä renkaissa on uutena. Ominaisuudet siis tasoittuvat ja jopa kääntyvät osin päälaelleen. Vai mitä sanotte seuraavista tuloksista:

ABS jarrutus jäällä (m)
Nokian (nasta) 50,5 (paras)
Kulunut kitka (6mm) 77,5
Kulunut nasta (6mm) 80,3
Kulunut kitka (3mm) 90,7
Kulunut nasta (3mm) 97,4 (huonoin)

Väistökoe jäällä (m)
Nokian (nasta) 30,6 (paras)
Kulunut nasta (6mm) 37,5
Kulunut kitka (6mm) 39,5
Kulunut nasta (3mm) 40,5
Kulunut kitka (3mm) 44,2 (huonoin)

ABS jarrutus lumella (m)
Dunlop (nasta) 55,2 (paras)
Kulunut kitka (6mm) 60,1
Kulunut nasta (6mm) 61,6
Kulunut kitka (3mm) 65,9
Kulunut nasta (3mm) 66,9 (huonoin)
Väistökoe lumella (m)
Gislaved (nasta) 36,8 (paras)
Kulunut kitka (6mm) 40,9
Kulunut nasta (6mm) 42,6
Kulunut kitka (3mm) 44,2
Kulunut nasta (3mm) 45,2 (huonoin)

Sama trendi jatkuu vielä kiihdytys- ja ajettavuuskokeessa jäällä (nasta marginaalisesti parempi) ja lumella (kulunut kitka kulunutta nastaa parempi). Märällä asfaltilla nasta puree kitkaa paremmin, mutta sohjoliirto on kuluneella kitkalla jopa monia uusia nastarenkaita paremmin hallussa. Ylättäen kuluneet renkaat toimivat yleisesti kuivalla asfaltilla ihan uusien renkaiden tasolla. Kulunut nastarengas on kuivalla asfaltilla tehdyn väistökokeen kärjessä ja kuluneet kitkat ovat parhaiden renkaiden joukossa mitä tulee ajettavuuteen kuivalla kestopäällysteellä.

Tämä lopputulos on mielestäni koko testin parasta antia, vaikka se ei olekaan kattavuudessa varsinaisten testirenkaiden veroinen, koska renkaiden ominaisuuksissa kuluneina on varmasti suuria eroja. Ei kuitenkaan ole yhdentekevää mitkä renkaat autoonsa laittaa. Jos ajaa aina vain erittäin hyväkuntoisilla renkailla luistinradalla, niin kannattaa valita nastarenkaat. Mikäli ajaa samalla renkaalla useamman peräkkäisen kauden ja oikeilla teillä missä on lunta, jäätä, sohjoa sekä kestopäällystettä kuivana ja märkänä, niin nasta ei olekaan enää päivän selvä valinta. Mitä kuluneemmiksi renkaat ajaa, sen parempia kitkarenkaat ovat - suhteessa.

Mikään ei toki korvaa uuden renkaan tuomaa turvallisuutta, joka näkyy yo. testituloksista parhaan ja kuluneiden renkaiden mittaustulosten välisestä erosta.

Monessa yhteydessä mainitaan nastarenkaan olevan ehdottomasti turvallisin valinta ruuhkaiseen kaupunkiliikenteeseen, missä on paljon jäisiä risteyksiä. Katsokaa testituloksia ja miettikää asiaa uudelleen pitkällä tähtäimellä: ensimmäisellä ja osin toisella kaudella on parempi pito, mutta ominaisuudet romahtavat sitä enemmän mitä kuluneemmiksi renkaat käyvät. Erityisesti nastojen katkeilu (tyypillistä jään ja kuivan asfaltin vaihtokohdassa, kiihdytyksissä ja jarrutuksissa ruuhkaliikenteessä) tuhoaa nastarenkaan ominaisuudet ennen aikojaan.

Mikäli uusien renkaiden hankinnassa haluaa ajatella myös ympäristöä, kannattaa kiinnittää huomiota renkaiden aiheuttamaan meluun ja niiden vierintävastukseen.

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti