Artisti maksaa, tee itse ja säästä!

Sisällön tarjoaa Blogger.

Jarrujen ilmaaminen

1 kommentti
Auton jarrujen ilmaaminen tulee tarpeelliseksi mikäli jarrujärjestelmään on päässyt ilmaa tai jarruneste vaihdetaan (poikkeuksena huoltamoiden käyttämät jarrunesteen vaihtolaitteet, mitkä eivät edellytä järjestelmän ilmaamista). Mikäli jarrujen putkistoa, letkuja tai itse jarrusatuloita uusitaan tai korjataan vaihtamalla vaurioituneita osia, joudutaan jarrujärjestelmä ilmamaan ainakin korjattavana olevan osan laajuudelta. Ilmaa sisältävässä jarrujärjestelmässä poljintuntuma on pehmeä tai poljin painuu lattiaan. Yleensä varman päälle pelatessa kannattaa ilmata koko järjestelmä seuraavien ohjeiden mukaan. Huom! Ohjeissa ei kateta ABS jarrujen ilmaamista, se voi vaihdella valmistajakohtaisesti, joten kannattaa ainakin tarkistaa annetut ohjeet vaikka merkkihuollosta. Toinen huomioitava seikka on se, että jarruneste syövyttää tavallisia automaaleja. Pienet roiskeet kannattaa pyyhkiä välittömästi rätillä niin siitä ei aiheudu vaurioita.


Jarrut ilmataan aina pääsylinteristä kauimmaisesta renkaasta alkaen kohti lähinnä olevaa rengasta. Pääsylinteri on yleensä kuljettajan puolella, joten ilmaaminen aloitetaan siis ensin apukuskinpuoleisesta takajarrusta, sitten vastakkainen takajarru ja viimeiseksi apukuskin puoleinen etujarru ja kuljettajan puoleinen etujarru. Näin siitä syystä, etteivät ilmaamisen aikana mahdolliset ilmakuplat pääse siirtymään putkessa jo ilmattuun osaan. Ilmaamisen aikana on pidettävä huoli siitä, ettei pääsylinterin neste pääse vähenemään liiaksi, koska myös tällöin järjestelmään pääsee ilmaa.

Itse ilmaamisen voi hyvin suorittaa yksin, jos hankkii takaiskuventtiilillä varustetun ilmaussarjan. Muussa tapauksessa ilmaaminen on tehtävä apumiehen kanssa. Tässä kuvataan normaali yhden jarrun ilmaaminen molemmilla tavoilla.

Jarrusatuloissa on yleensä satulan laella, sisä- tai takareunassa ilmausippa, mikä pitäisi olla kumitutilla suojattu likaa ja korroosiota vastaan. Nippa on kierteellä satulassa ja kierteet ovat yleensä tukevasti ruosteessa. Ilmaaminen kannattaakin aloittaa levittämällä irroitusöljyä kaikkiin nippoihin ja mikäli mahdollista tarkistaa nippojen aukeaminen ennen ilmaamisen aloittamista. Kesken ilmaamisen katkeava nippa voi tarkoittaa koko työn uudelleen aloittamista sen jälkeen kun katkennut nippa on korvattu uudella. Tilanteen vakavuus riippuu siitä, että paljonko jarrunestettä pääsee valumaan ulos ja kauanko uuden nipan vaihto kestää.

Ilmaaminen suoritetaan siten, että nippaan kiinnitetään läpinäkyvä letku mikä ohjataan järjestelmästä valutettavan jarrunesteen keräyssäiliöön (lasipurkki tai muu vastaava) ja yksin tehdessä letkun loppupäähän kiinnitetään takaiskuventtiili. Tämän jälkeen Kyseisen jarrun, ja vain tämän, ilmausnippaa avataan noin puoli kierrosta. Kun nippa on auki ja letkun pää varmasti purkissa painetaan auton jarrua varovasti kunnes letkusta ei tule ilmakuplia ja neste on kirkasta. Huom! Muista tarkistaa jarrunesteen taso aina aika-ajoin! Jos teet ilmauksen kaverin kanssa ilman takaiskuventtiiliä tulee apumiehen avata ja sulkea ilmausnippa aina painallusten välillä, jottei ilmaa pääse järjestelmään. Takaiskuventtiili estää tämän normaalisti. Kun neste on kirkasta ja ilmatonta (näkee hyvin kirkkaan letkun läpi) ilmausnippa kiristetään takaisin, letku irrotetaan ja nipan kumisuoja laitetaan takaisin paikoilleen. Tämän jälkeen on seuraavan jarrun vuoro.

1 kommentti :

  1. Kiitos, tämä oli ensimmäinen selkeä teksti siitä, mitä jarrujen ilmaaminen tarkoittaa, miksi se pitää tehdä, ja miten se tehdään!

    VastaaPoista