Artisti maksaa, tee itse ja säästä!

Sisällön tarjoaa Blogger.

Jarrulevyjen vaihto

Ei kommentteja
Jarrulevyt kestävät yleensä vähintään 50-60tkm, paljon maantietä kuluttavilla huomattavasti pidempään. Joissain automalleissa vaihtoväli saattaa taas olla huomattavasti lyhyempiin, mutta tällöin vaihdon syynä ei ole levyjen kuluminen alimittaiseksi vaan yleensä jarrujen aiheuttaman tärinän poistaminen osia vaihtamalla. Valitettavasti tärinän poistamiseen levyjen vaihto on vähän vastaava kuin ottaisi hammassärkyyn buranaa – kipu lähtee hetkeksi mutta kohta särkee taas ja pahenee vain.

Jos jarrulevy on kuitenkin päässyt kulumaan vaihtokuntoon, sen vaihto on helppo tee-se-itse miehenkin suorittaa mikäli yhtään perustyökalut pysyvät kädessä. Vaihtoon tarvitsee ainakin kiintolenkkiavaimen tai pari, mahdollisesti ristipääruuvimeisselin ja rasvanpoistoon tarkoitettua liotinta sekä teräsharjan. Puhdistamiseen on olemassa ihan tarkoitukseen tehty suihkutettava jarrulevyjen puhdistusspray (jarrukliineri), mutta tavalliset kotitalouden liottimetkin, kuten tärpätti, kelpaavat. Yleensä suositellaan, että yhden akselin molemmat levyt vaihdetaan kerralla ja vaihtotyön voi tehdä aivan mainiosti vaikka parkkipaikalla.

Vaihto aloitetaan nostamalla auto ylös ja tukemalla pukeille. Mihinkään auton korjaukseen pelkkä tunkki on riittämätön tuenta! Seuraavaksi irrotetaan jarrusatula tukivarresta ja tuetaan tai ripustetaan satula vaikka joustintukeen siten ettei jarruletku jää jännitykseen. Kun ylimääräiset osat on saatu pois tieltä, jarrulevyn vaihto on suoraviivaista. Levy voi olla kiinnitetty pyörän napaan ruuvilla tai jonkun pyörän kiinnityspultin juuressa on jousilevy kiinnitystä varmistamassa. Ylimääräisen kiinnityksen tarkoitus on pitää jarrulevy paikoillaan pyörän irrotuksen aikana ja estää näin epäpuhtauksien pääseminen levyn ja navan väliin.
Kun vanha levy on irrotettu, puhdistetaan napa mahdollisesta ruosteesta huolellisesti vaikka teräsharjalla ja puhdistetaan jarrulevy säilöntärasvasta liuottimella. Uusi levy ja sen mahdollinen lukitus takaisin paikoilleen ja jarrusatulan kiinnitys viimeistelevät työn. Jarrusatula ei välttämättä mahdu paikoilleen ilman, että jarrusylinteriä työnnetään takaisin sisäänpäin, tämä on aivan normaalia. Tämän jälkeen kiinnitetään pyörä ja lasketaan auto takaisin alas.

Uuden jarrulevy sisäänajoon on kahdenlaisia ohjeita: joko vähitellen jarruvoimaa lisäten ajetaan levy sisään tai vaihtoehtoisesti suoritetaan ihan kunnollinen sisäänajo missä tehdään asteittain voimistuvia jarrutuksia. Autofixarilla on kokemusta molemmista – kummatkin toimivat jos jarrut ovat muuten kunnossa eikä kumpikaan auta mikäli jarrujärjestelmässä on jotain muutakin vikaa.

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti